2010. április 26., hétfő

Ízrobbanás


Sokan nem szeretik a májat, de tudjuk, hogy vastartalma miatt ajánlott a fogyasztása, és szerintem amúgy finom is. Továbbá gyorsan elkészíthető.
Nagy kedvencünk a gombás máj, amit pulykamájból szeretek a legjobban, de csirkemájból is nagyon finom.

Hagymát vagy friss póréhagymát, újhagymát felvágok, kis olajon megpirítok, majd rádobom a kockára vágott májat. Az a legenda járja, hogy a megsózott máj megkeményedik. Én mindig meg szoktam sózni, borsozni már a pirulás időszakában, hogy a májdarabokba belesüljön az íz – még sosem keményedett meg. Hát ez van, ha valaki nem követi a tradíciót – kiderül, hogy egy hülyeséghez ragaszkodtak az emberek évtizedek óta.

Szóval fűszerezés: só, bors, fokhagyma (ha lehet, friss), majoránna, kis pirospaprika (én vegyesen szoktam édeset és csípőset – de mi rém csípősen eszünk), piros arany.
Ha a máj megpirult, hozzáadom a szeletekre vagy kockákra vágott gombát, majd pici vizet, továbbá 2 pörköltszaft kockát. Fődögél a holmi, először a gomba levet enged, majd az elfő, és akkor lesz jó krémes szaftja. Szeretem jó szaftosan, friss kenyérrel istenien lehet tunkolni.
Amikor már majdnem kész, az utolsó rottyantásnál megszórom petrezselyemmel. (Nem ajánlatos a petrezselymet az étellel főzni, mert keserű lesz.)

Friss ropogós kenyérrel isteni étel. Lehet hozzá savanyúságot is enni – ki ahogy szereti.
A máj, a szaft, a gomba igazi ízrobbanás együtt.

Ha bírod a zöldséget, lehet bővíteni a gombát cukkínivel, répával, vagy tetszés szerint, és akkor nem gombás máj lesz, hanem májas zöldség.  :)

Az étel elkészítése kb. 30 perc.

2 megjegyzés:

Ivi írta...

Tradíció az is, hogy a citrom héját, ha reszeled a fehér részt már nem szabad, mert az keserű. Nos az egyik főzős műsorban ezt is megcáfolták, csak valahogy annyira ragaszkodunk régi "bevált praktikákhoz", hogy meg sem próbáljuk felülvizsgálni. Tipikus... sajnos.
Amúgy kipróbálom, mert a csirkemáj és a gomba nálunk is nyerő minden formában.

medolin írta...

A májért én sem vagyok odáig, de így leírva nem hangzik rosszul. Nekem főleg a sok zöldséges változat jön be. Egyébként sok húst eszem, szakmai ártalom, és már a könyökömön jön ki...